Barbati care urasc femeile (sau Girl with the Dragon Tattoo)

/ luni, 6 iunie 2016 /
Pret in romana: volumul 1  49 lei, iar volumul 2 15 lei, la o librarie online
Editura Trei
Pret in engleza: 46,34 lei, la aceeasi librarie online (de data asta chiar renteaza sa o cumparati in engleza, dat fiind ca e intr-un singur volum si acesta costa chiar mai putin decat primul, in limba romana)
Editura Quercus Publishing

Admit din start faptul ca m-am apucat de citit aceasta carte deoarece chiar mi-a placut filmul si am vrut sa vad cam cat de multe amanunte au respectat americanii. Ecranizarea scandinava deja imi placuse mult, cea americana chiar mai mult, astfel incat m-am gasit intrigata de acest Stieg Larsson, despre care nu stiam absolut nimic si pe care mi-am dorit sa-l fi cunoscut, dupa ce-am inchis cartea.
Povestea e FIX aceeasi ca in versiunea americana. Desigur, cu unele mici, dar mici diferente, pot sa spun ca ecranizarea respecta intocmai romanul, motiv pentru care am riscat sa devin putin cam plictisita. Data viitoare n-o sa mai fac greseala asta. La "Fata care se juca cu focul" n-am sa mai vad intai filmul, pentru ca apoi sa citesc cartea, deoarece soarta m-a scutit de ecranizarea suedeza (n-am avut sansa sa-l prind pe la televizor), asa ca sunt o norocoasa.

Barbati care urasc femeile e o carte realmente antrenanta. Naratorul nu te lasa nici bine sa respiri ca te si baga in vreo actiune de vreun fel, totul se petrece fara pauze plictisitoare si cititorul devine realmente curios cu privire la rolurile jucate de unele dintre personaje, in presupusa crima ce a avut loc in anii '60.

Povestea cred ca o stiti deja. Jurnalistul Mikael Blomkvist este angajat, in urma unui scandal ziaristic, de un oarecare Henrik Vanger, ca sa dezlege misterul disparitiei sau omuciderii nepoatei celui din urma, acum mai bine de patruzeci de ani. Pentru acest lucru, Mikael trebuie sa se mute intr-un orasel uitat de lume (Hedestad), de fapt pe o insula uitata de lume (Hedeby), unde sa-si realizeze investigatiile. In alte cuvinte, el trebuie sa-si abandoneze traiul confortabil din Stockholm, pentru a se retrage intr-o zona impropice din mai toate punctele de vedere - exista probleme si cu incalzirea, si cu electricitatea, si cu internetul sau mai ales semnalul de la telefonia mobila.
Pe masura ce incepe, incet dar sigur, sa dezlege itele unui mister aparent irezolvabil, Mikael incepe sa fie amenintat, indirect, de o prezenta pe care nu o cunoaste, care, insa, ii face tot felul de sicane, acestea agravandu-se pana la momentul in care barbatul este aproape impuscat de cele trei gloante care-i sunt destinate pe un camp din apropierea locuintei sale. Cineva nu doreste sa se afle cine a omorat-o pe Harriet Vanger, in 1964. O fi ea moarta sau o fi doar disparuta? O fi fost rapita sau o fi plecat de buna voie? Acestea sunt intrebarile care nu-si gasesc, in aparenta, raspunsul.

In cercetarile pe care le intreprinde, el ajunge sa fie ajutat de o oarecare Lisbeth Salander, eroina care a inspirat traducerea in engleza sub forma "Girl with a Dragon Tattoo". Nu pot sa va explic cat de mult o ador pe Lisbeth Salander. Cred ca ati intuit, poate si dintr-o parere exprimata de mine asupra unei carti de Oates, ca URASC violatorii si pedofilii si as pleda pentru uciderea lor (in orice forma, preferabil cat mai sangeroasa si cruda) la orice ora din zi si din noapte. Asa ca, atunci cand Lisbeth decidea sa se razbune pe rahatul de avocat pe care il avea, din pacate, si care mai era si tutorele ei pe deasupra (respectiv ca-i controleaza toate finantele)...eu jubilam. Nu exista cruzime destula in lume care sa faca dreptate victimelor persoanelor de genul asta.

In alta ordine de idei, mi-ar fi placut, poate, mai mult sex in cartea asta a lui Larsson. Daca tot n-a fost zgarcit cu detaliile cat de cat brutale, atat a lucrurilor care i se infaptuiesc lui Lisbeth, cat si a celor pe care ea le infaptuieste, precum si cu amanuntele cu privire la crimele ce se vor fi descoperit... putea macar sa-mi dea ceva mai multe detalii din patul cuiva cu altcineva, asta ca sa nu va povestesc chiar toata actiunea!

Mi-a placut aceasta carte deoarece:
- nu m-a plictisit;
- actiunea a fost alerta si m-a tinut lipita de roman;
- am fost realmente curioasa sa vad care-s diferentele fata de film;
- as fi fost cu siguranta curioasa sa aflu cine a omorat-o pe Harriet, daca n-as fi stiut asta deja din cele doua ecranizari pe care le vizionasem.
Nu am sa-i reprosez absolut nimic, la acest moment. Nu e o carte perfecta, deoarece s-ar putea sa nu faca parte dintr-un gen pe care multa lume sa-l agreeze. Actiunea se desfasoara, poate, prea rapid, si uneori nu exista destula descriere, insa pe mine ma incanta cat de cat lucrul asta. N-am de gand sa-mi petrec viata citind sute de pagini de descriere, am de gand sa mi-o petrec imaginandu-mi aventuri! Si, pana la urma, asta e Barbati care urasc femeile, o carte buna de aventuri.

Beautiful!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 
Copyright © 2010 Cristina Vulpe, All rights reserved
Design by DZignine. Powered by Blogger